Monday 19 January 2009

Semashur dlm novel...hoho

Ever heard of a novel Dekat Di Hati?? I jst knew bout it too anyway..frm my fren. i hav no ties wutsoever with the author n i hav no intention to promote the novel as well..saje nk berbangge seketika coz the settings of this novel is my beloved boarding school...Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor...SEMASHUR!!Weeee~~(harusla berbangge kan?)

Here's a snippet of it;

JAM 11.55 malam. Suasana di 'aspuri' (asrama puteri) Sentosa 5, Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor atau SEMASHUR agak sunyi. Para pelajar puteri di bilik itu sedang mentelaah pelajaran dengan gaya bebas. Ada yang tersandar di kepala katil berlapikkan bantal, ada yang meniarap dan ada yang tergolek di atas lantai beralaskan permaidani yang tentunya dibawa dari rumah. Masing-masing berulit dengan buku. Cuaca yang panas buat beberapa hari memang menjadikan suasana di dormitori itu membahang. Kerana itu kipas angin berputar laju seperti kipas helikopter. Meskipun begitu, para pelajar itu sudah biasa dengan keadaan berkuap sedemikian. Begitulah keadaan mereka hampir setiap malam setelah selesai menghadiri prep iaitu sesi ulang kaji pelajaran yang dilakukan setiap malam dari jam 8.30 hingga 10.30 di kelas masing-masing. Sesekali kesunyian diselang-seli dengan bunyi derupan kerepek yang dikunyah oleh dua tiga orang pelajar puteri. Amelya Izatti baru sahaja menyudahkan latihan Matematik Tambahannya. Dia pun bangun menuju ke almari untuk mengambil diari kesayangannya. Sebelum meletakkan kepalanya di bantal, pada diari itulah ditumpahkan apa yang terlintas di hatinya. Jika di rumah, dia boleh sahaja membuka laman blognya untuk mencurahkan apa sahaja. Tetapi bila di asrama dia tidak mampu lakukan itu kerana kemudahan melayari internet tidak dibenarkan kecuali di bawah pengawasan. Kerana itulah diari dijadikan sebagai ruang ganti. "Eh, gambar siapa yang jatuh tu?" tanya Amira yang kebetulan sedang membuka almari. Almarinya berada sebelah menyebelah dengan almari Izatti."Gambar abang..." jawab Izatti sambil tunduk untuk mengambil foto yang terjatuh dari diarinya."Tengok..."

Ulasan;
Kisah cinta monyet yang memaparkan cinta zaman sekolah yang akhirnya membawa kepada satu konflik cinta yang pastinya akan membawa anda kembali ke zaman persekolahan anda. Karya hasil nurkilan Eyman Hykal ini bakal menggamit sanubari anda tatkala menyelami karya tulisan beliau.

Our pengetua Mr Paizin yg chumel even got a souvenir (or is it jst a copy of the novel??heh) from the author, Eyman Haikal!

Left: Mr Paizin Right: Author of DDH

Missing school days already...huhu~ Owh btw, my dorm ws Sentosa 4!haha..n tipulah 1155 still studying gaye bebas kat bilik...lights off 1130 daaa..haha 1155 tue gune lilin jee tu or gossiping kat corridor je la..=)

16 comments:

harisu sama said...

"para pelajar itu sudah biasa dengan keadaan berkuap sedemikian"

LOL..semashur panas!!!

fiqah said...

padang jarak padang terkukur la katekan..haha

tringin nk bace novel ni,nak tau ade ke x die sbut watak dlm citer tu mandi kat bangunan skola kul 4/5pagi..haha

JNJahasnum said...

haha..nway korg perasan x muke author tu cm iras2 ustaz yazid??

fiqah said...

a'ah la!! ^^

sweetypie said...

ha'ah..cm ustaz yazid..dgn bangganya aku pernah menjadi ahli sentosa 5..yeeha!!jgn jeles..al -razi gak tau!

AjiGiJiss, AiN Kici said...

weh ni maji punye cite ke..(cerita betul ke)..gile rr...ntah2 penulis die dak semashur..tp gune name samaran

fiqah said...

tah2 ko ain!kesah cinta ko ar ni kan!hahaha

JNJahasnum said...

eh2 btol la ain..da r nme hero die kalo xsalah aku izzudin..ain, btol ke ko yg tulis??hahah;p

AjiGiJiss, AiN Kici said...

heeee..asal tibe2 aku jd topik nih..eh betul kee..watak die tu..hishh tah2 tu izzuddin lain..ijud kelas korg tuhh..oitt aku mane de mase nk tulis novel lerr..tp aku yakin ni mesti dak semashur tulihh

fiqah said...

hahaha jan ko ingt lg ijud klas kte? aku almost lupe da wehh...ko name2 izuddin ni mmg alert ar ain...hahaha

JNJahasnum said...

agak la..ke mne die mghilang..atauuu die yg tulis cte ni..sbb tu nme hero tu izzudin;p

AjiGiJiss, AiN Kici said...

haha..terang2 fiqah da tulih kt situ..paizin ngah besalam ng author die..haha..mgkin die bapak kepada ijud..ngah3

eyman hykal said...

Prankish...

Salam dari saya. Terima kasih kerana mengulas novel saya Dekat Di Hati. Ya... memang ada latar tempat novel tu di SEMASHUR sebab anak saya Mohd Hilman, www.hilmanordin.blogspot.com pernah belajar di situ pada tahun-tahun 2002-2003.

Saya suka ke sana pada setiap hujung minggu terutamanya bila memandu di Jalan Ulu Yam yang sunyi dan cantik. Dan, ya... saya beri beberapa naskhah novel saya pada En. Paizin untuk perpustakaan sekolah sebagai tanda penghormatan dan ingatan.

Kalau senang, singgahlah ke eyman-hykal.bravehost.com dan tinggalkan jejak, ya?

Salam sekali lagi.

eyman hykal

AjiGiJiss, AiN Kici said...

haaa kan aku ckp ..anak die ade kt semashur..

tashamomo said...

Ahh~!!
mr paizin.. nostalgia2~
dian..ingat xko slalu dok temankan aku g ofis skola, semate2 nak jumpe paizi,, nampak muke pon jadik laa...
hahaha

fiqah said...

hahaha..mmg nostalgia cha!! n acha oii,ingt x ko miskal fon mr paizin pastu isteri die call blk then trus ajak beraye umh die???hahaha~~